VTSS Hong Kong

Hong Kong heeft nu dankzij IHSE het meest geavanceerde VTSS ter wereld


Intronics en Saab Technologies bouwen met IHSE het meest geavanceerde Vessel Traffic Services System (VTSS) ter wereld voor het volgen van scheepsbewegingen in de haven van Hong Kong.

SAAB Technolgies, Intronics en IHSE hebben hun krachten samen gebundeld om het Vessel Traffic Services System in Hong Kong het meest geavanceerde VTSS van de wereld te maken. Afgelopen november is het IHSE KVM systeem voor het Hong Kong Vessel Traffic Services System opgeleverd. Daarmee zijn grote stappen voorwaarts gezet.

De uitdaging: flexibele infrastructuur

SAAB Technologies, gevestigd in Apeldoorn, is gespecialiseerd in radarsystemen en toepassingen. SAAB levert onder andere software voor de civiele sector, zowel in de luchtvaart als de zeevaart maar ook verkeersbegeleidingssystemen voor havens en drukke vaarwegen. Arno Roefs, Lead System Engineer bij SAAB, kwam in april 2015 toevallig bij Intronics op bezoek. Al snel kwam het project voor Hong Kong Vessel Traffic Services System ter sprake. Arno was op zoek naar een sluitende oplossing. De grote uitdaging was om naast de reeds getoonde radarbeelden, de zeevaart te detecteren, te registreren en te volgen binnen een flexibele KVM infrastructuur.

De oplossing voor VTSS en KCCS

De haven van Hongkong speelt een belangrijke rol in de internationale handel van China. Per jaar varen ongeveer 200.000 schepen de haven binnen. Jaarlijks komt 300 miljoen ton lading de haven binnen waarvan een derde met binnenvaartschepen wordt aan- of afgevoerd. Het aantal containers dat de haven binnen komt ligt op 22 miljoen TEU (Twenty Foot Equivalent Unit). Dit maakt Hong Kong de op drie na grootste containerhaven ter wereld. SAAB Technologies had als opdracht alle informatievoorzieningen tussen wal en de schepen in de zeehavengebied van Hong Kong te harmoniseren en via een centraal loket te laten lopen. Om dit te realiseren is naast de Hong Kong Vessel Traffic Services System ook het KCCS (Kwai Chung Marine Traffic Control Station), wat aan de overzijde van het Vessel Traffic Services System ligt, uitgerust met IHSE apparatuur. Binnen beide locaties wordt op dezelfde wijze gewerkt.

KCCS (Kwai Chung Marine Traffic Control Station)
KCCS (Kwai Chung Marine Traffic Control Station)

Monitoring van het scheepvaartverkeer

Binnen het VTSS en KCCS worden alle routes van het scheepvaartverkeer gemonitord. Iedere schip of ferry heeft een eigen vaarroute. Vanuit het VTSS worden de schepen en ferry’s via radiocontact aangestuurd. Het VTSS bestaat uit zes operator desks en één supervisor desk. Per desk zijn drie 32 inch 4K@60Hz monitoren, twee tot drie 23 inch monitoren en één keyboard en één muis aanwezig. De extensie van de werkplekken naar de serverruimte loopt via IHSE 4K@60Hz Displayport KVM extenders (over glasvezel) en IHSE DVI extenders (over CAT6 bekabeling). De geplaatste 16 poorts matrices bieden een variatie aan bedieningsmethodes, het HD en UHD digitale videosignaal en het schakelen binnen één frame worden hierbij ondersteund.

Werkplek VTSS

Het KCCS ligt aan de overzijde van het VTSS aan de zeehaven. Het KCCS is een verkeerstoren van 11 verdiepingen en bestaat uit 2 desks op de 10de verdieping. Per desk zijn zoals bij het VTSS drie 32 inch 4K@60Hz monitoren, twee tot drie 23 inch monitoren en één keyboard en één muis aanwezig om op deze manier het scheepvaartverkeer optimaal te monitoren.

Locatie KCCS en VTSS
Locatie KCCS en VTSS

Vessel Traffic Services System op maat geconfigureerd

Het resultaat: op maat geconfigureerde oplossing

Naast de reeds genoemde producten voor dit project heeft IHSE 'SAAB firmware' geschreven voor de gebruikte KVM switches. Hierdoor kan een gebruiker geheel willekeurig horizontaal of verticaal met de muis over de schermopstelling op een werkplek bewegen. Na de selectie van het betreffende scherm kan de operator de handelingen uitvoeren op de betreffende server.

"Gezamenlijk hebben we een flexibele infrastructuur geleverd waarbij verschillende wensen in één systeem zijn geïntegreerd. De gebruikers werken nu met een eenvoudige bediening. Ze kunnen direct schakelen tussen de aanwezige bronnen.” legt Wim van de Gein, Project manager bij Intronics, uit.

“Dit project is een voorbeeld van goede samenwerking! Alle drie de partijen hadden de wil om er een succes van te maken. Naast een op maat gemaakte oplossing van IHSE, is Wim van de Gein in Hong Kong geweest om ons tijdens de configuratie te ondersteunen.” voegt Arno Roefs, Lead System Engineer bij SAAB, toe.

Voorbeeld van de configuratie in de U-switch
Voorbeeld van de configuratie in de U-switch
IHSE producten die gebruikt zijn voor dit project:
Type nummer van de sets Omschrijving
L490-BPHX R490-BPHX 4K@60Hz Display Port extenders
L474-BSHS R474-BSHS 1920x1080 DVI-D extenders
K476-4U K476-8U 4 en 8 poort Draco-U Switches
K480-16C   16 Poort Matrix

Over Saab Technologies

Saab Technologies, gevestigd in Apeldoorn, is gespecialiseerd in radarsystemen en –toepassingen. Saab levert onder andere software voor de civiele sector, zowel in de luchtvaart als de zeevaart, waaronder verkeersbegeleidingssystemen voor havens en drukke vaarwegen. In de luchtvaart detecteert, registreert en volgt de software alle verkeer op de luchthaven zelf.

Voorbeeld van de U-switch